practical wisdom

לא ממש בטוח איך לתרגם את הכותרת לעברית, אך על זה מדבר ברי שוורץ – הזכור לטובה מה-TED הזה על “האם יותר אפשרויות תמיד מובילות ליותר אושר?” (התשובה במהופך בתחתית ה-TED) – ב-TED חדש ואינטימי. ברי מדבר על הרכיב החסר במערכות בהם אנו חיים. מערכות, שכדי לכוון את החברים בהם לפעול לטובת הכלל והמערכת משתמשים בשני כלים עיקריים – תמריצים, וחוקים. ברי טוען, ומראה דוגמאות רבות (מארה”ב), שזה לא מספיק, ואין סט חוקים ותמריצים שיצליחו לגרום לתוצאה שאנו רוצים. להפך הוא אומר, לעיתים רבות התמריצים והחוקים יוצרים ירידה במורל, וירידה במוסריות של הפועלים לפיהם. יש צורך בחוקים כפי שיש לנגן ג’אז צורך במנגינת בסיס, אך צריך לאפשר לנו להשתמש ב-practical wisdom שלנו (חוכמה מעשית אני מניח) לתמרן סביבם כפי שהניסיון שלנו והמוסר שלנו מכתיבים לנו, ולצור מערכות שמעודדות אותנו לעשות את זה. מתחת ל-TED הזה מצורף עוד אחד, מלפני שנה, בה דיבר ברי על דברים דומים. מרתק. אני קורא את הספר.

About חנן

טיסנאי (חופשיים) שעשה הסבה תחביבית לטורבינות רוח קטנות אחרי הצבא (2001). בוגר הפקולטה להנדסת אווירונאוטיקה וחלל בטכניון (2006), ומכון ויצמן (Msc אנרגיה סולארית וארוסולים 2010), עוסק ועסק בתחום אנרגיית הרוח (בונה טורבינות רוח מ-2001) , אנרגיה סולארית (PV ותרמית), אופניים חשמליים (עוסק בתחום מ-2005) ואנרגיות מתחדשות בכלל. נכון ל-2011 - עושה דוקטורט בטכניון, בנושא "מיקום אופטימאלי של טורבינות רוח באזור הררי".
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

2 Responses to practical wisdom

  1. GuySoft says:

    באיזשהו מובן הוא לא אומר משהו חדש בהרצאה הזו, הוא מזכיר את אריסטו בהרצאה. וכן ידוע שסוקראטס אמר שבראש המדינה צריך לעמוד הפילוסוף (להזכיר שפילוסופים בתקופתו של סוקראטס היו אנשים שלמדו את כל הידע, לא הפילוסופים של היום). וכן גם המידע שתמריצים לא עוזרים הוזכר בהרצאה הקודמת, וכן הוא אומר שפסיכולוגים אמרים זאת שנים. מה שאולי חדש הוא שהוא מיישם את הטיעונים הזה במישור הכלכלי ונותן דוגמאות.

    למרות זאת, לדעתי הוא בין הדוברים הכי טובים ב-TED, “The paradox of choice ” לדעתי היא הרצאה שכל אחד חייב לשמוע.

  2. חנן says:

    זה נכון שהוא לא מחדש הרבה לגבי התמריצים – אם כי הוא אומר את זה בדרך מאוד רעננה, אבל הנקודה שלו היא שבשיח הציבורי בארה”ב (ואני חושב שזה גם כך פה) אין התיחסות לנעלם השלישי הזה, לחוכמה הפרקטית כפי שהוא מגדיר אותה, ואנחנו מנסים לפתור את המשוואה בעזרת תמריצים וחוקים בלבד.

Leave a Reply

Your email address will not be published.