ברומפטון חשמלי על הכרמל

הרבה זמן אני שוקל לקנות ברומפטון, ומכיוון שחזרתי לי לטכניון, אבל אני לא גר על ההר כפי שהייתי בתואר הראשון, אני צריך עזרה בנסיעה היומית מתל אביב לטכניון, אם אני רוצה לעשות את זה על אופניים. אני מודה, אני לא חייב. בתואר הראשון גם כן היו לי אופניים מתקפלים – אופניים מעולים! Montague, שלפני שנתיים מישהו התחיל לייבא לארץ. אופני הרים מתקפלים שבאמת לא מוותרים על איכות הרכיבה בכלל בשביל לאפשר את הקיפול. אבל, אז הייתי עולה את הכרמל פעם בשבועיים-שלוש, מזיע בכיף, וזהו. כל יום? מוגזם. אז בחרתי בברומפטון עם קיט חשמלי, של FreedomEbikes. אני מתכנן לכתוב ביקורת מסודרת על הקיט הזה, ואני כבר יכול לומר שאני ממליץ עליו בחום. הגישה של היצרנים שלו, היא שאופניים מתקפלים חשמליים לא צריכים טווח – וסוללה גדולה – כמו אופניים חשמליים. הרעיון של אופניים מתקפלים הוא שילוב של נסיעה עם אוטובוס או רכבת, בקלות, ובלי ברדק המתלווה לעיתים לשילוב אופניים באוטובוס (אם כי רבים עושים זאת בהצלחה) ופשוט בלי החוסר אפשרות בארץ להעלות אופניים רגילים על רכבת. אם כך – נסיעה אופינית של אופניים מתקפלים חשמליים תהיה קצרה יותר מאופניים חשמליים רגילים, ולכן אפשר להקטין את משקל וקיבולת (ומחיר) הסוללה, בהתאם. הסוללה של הקיט היא באמת 91 וואט-שעה בלבד, בהתאם לפילוסופיה הזו. זה פחות מחצי מסוללה רגילה (אקו-רייד למשל – 24 וולט 10.5 אמפר שעה – 252 וואט-שעה). אני ידעתי שאני הולך לעלות את הכרמל, 8 ק”מ ו-250 מטר, ולכן המנוע יתאמץ מאוד וישתה הרבה זרם. אז רכשתי שני סוללות, אותם אני מחבר במקביל. הסוללה יושבת בתוך תיק של ברומפטון, בתאים שממש מתאימים לסידור הזה. החשש היחידי שלי הוא מפני התחממות של הבקר, אך הנסיעה היום מראה שגם בעליות ובמאמץ אין בעיה לסלק את החום מתוך הכיס. אז היום לראשונה – נתתי לברומפטון לסחוב אותי במעלה ההר. הנה המסלול שלי: carmelBikeBrompton המדידה היא עם תוכנת Endomondo שחבר טוב הכיר לי, בעזרת ה-gps שב-htc legend שלי (אנדרויאד). האתר לא מאפשר לשנות רזולוציה וכדומה, ובכוונה השארתי את ה-gps דלוק תוך כדי הנסיעה ברכבת, אז קשה להסתכל ממש על המהירות עם האופניים בהתחלה (ביתי עד תחנת ההגנה בתל אביב) ובסוף (תחנת רכבת חיפה מרכז השמונה, עד לטכניון, הפקולטה לאווירונאוטיקה). בגדול – זמן העליה שווה לעליה עם אוטובוס, אבל – בזמן שלי, בלי ההמתנה בין הרכבת לאוטובוס, שהיא לא משהו בימים אלו… הקיט החשמלי הזה, המורכב על האופניים האלה – שאינן זולות במיוחד (5250 ש”ח לדגם שלי – M3L), משאיר את אותה חווית קיפול של הברומפטון. קל מאוד לקפל, להכנס לרכבת, ולצאת. החיבור של הבקר והמצבר אל התיק הקדמי של הברומפטון, שיושב על תושבת המחוברת לשלדה מלפני הכידון (קצת מוזר – סיבוב הכידון לא מסובב את התיק, כיוון שהוא מחובר לשלדה, אך הוא יושב מקדימה כמו תיק כידון רגיל). המצבר לא תופס הרבה מקום, ונכנס בשני תאים מאחור – והעליה – פנטסטי! המנוע הזה (250 וואט, 36 וולט) לא מתוכנן למהירות, ובמישור בקושי מגיע ל-25 קמ”ש (לפי החוק). אבל לעליות הוא נהדר! שני ההילוכים הראשונים של הברומפטון (מתוך 3) משלבים את כח הפידול עם המנוע, וכרגיל, אפקט הסופרמן עושה את שלו. מה גם, אני מאוד נהנה מהמעבר מתיקים על הגב, או מאחור על הסבל, לתיק ממוקם מקדימה במקום נגיש ונח. למשל – הורדת מעיל והכנסתו לתיק היא ענין של שניה וחצי בעמידה ברמזור.

About חנן

טיסנאי (חופשיים) שעשה הסבה תחביבית לטורבינות רוח קטנות אחרי הצבא (2001). בוגר הפקולטה להנדסת אווירונאוטיקה וחלל בטכניון (2006), ומכון ויצמן (Msc אנרגיה סולארית וארוסולים 2010), עוסק ועסק בתחום אנרגיית הרוח (בונה טורבינות רוח מ-2001) , אנרגיה סולארית (PV ותרמית), אופניים חשמליים (עוסק בתחום מ-2005) ואנרגיות מתחדשות בכלל. נכון ל-2011 - עושה דוקטורט בטכניון, בנושא "מיקום אופטימאלי של טורבינות רוח באזור הררי".
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

18 Responses to ברומפטון חשמלי על הכרמל

  1. אבי says:

    היי חנן,
    אני מעוניין לבדוק אפשרות של הגעה לעבודה באמצעות אופניים חשמליים. אני מתגורר בחיפה והמרחק מהבית ועד למקום העבודה כ -6 ק”מ. מרבית הדרך מישורית. אין לי צורך באופניים מתקפלים, הפרמטרים החשובים לי ביותר הם: נוחות רכיבה מירבית, מהירות ומשקל נמוך של האופניים וכן אמינות של האופניים והקיט.
    אשמח לקבל רעיונות לאופניים שיתאימו למפרט הנ”ל. כמו כן כמה זמן יקח לי לעבור את המרחק הנ”ל והאם הם יתאימו לנסיעה בגשם? וכמובן מהן העלויות?
    תודה

  2. חנן says:

    למעשה אני לא יכול לחשוב על קיט שלא יתאים לדרישה שלך. היא מתאימה בול לתחום עבודה של אופניים חשמליים.
    מהירות נסיעה ממוצעת היא 20 קמ”ש בדרך כלל (רמזורים, עצירות וכו), אז זמן הנסיעה צריך להיות פחות מ-20 דקות. אופניים חשמליים אמורים לעבוד בלי בעיה בגשם, אך זה תצתרך לשאול את היצרן.
    עלויות –
    קיטים/אופניים חשמליים קומפלט עולים בין 4000-9000.
    כשהרוב בין 4000-6000 ש”ח.
    מצמן למשל 5000, אקורייד 4500, freedomebikes כ-4500 גם כן.
    אם אתה צריך רק טווח של 6 ק”מ, ואתה רוצה משקל נמוך ביותר, יש יתרון למה שאני רכשתי (בלי האופניים כמובן – תרכיב את הקיט על איזה אופניים שתרצה) כי יש לזה סוללה קטנה, עם טווח קטן ~10 ק”מ, אך לך זה מספיק – והמשקל נמוך (1 ק”ג סוללה) בהתאם.
    כמובן גם איזיבייק יתאימו (ראה מבחן אצלי בבלוג – גילוי נאות, אני מייעץ להם).

    חנן.

  3. אבי says:

    תודה. האם הקיט חייב לעבוד עם הילוכים?

  4. חנן says:

    מה הכוונה? הילוכים באופניים (בשבילך לדווש), או הילוכים משולבים עם המנוע?
    יש שני סוגים של קיטים –
    מנוע “האב” – בציר הגלגל – ללא הילוכים (התחום בל”ד של מנועים חשמליים הוא מספיק רחב כדי שזה לא יפריע לך).
    או מנועי שרשרת – שבכל זאת מתחברים לציר הפידול (the crankshaft) ואז שינוי ההילוכים משפיע על המנוע. זה יכול לשפר את הנצילות, אך בעיני פחות נח ומיותר לעומת מנועי hub.

  5. אסף says:

    פוסט מעניין, בעיקר בגלל שאין מספיק מודעות לנושא האופניים המתקפלים.

    אחת הדילמות שלי של שימוש באופניים מתקפלים זה הכיסוי שלהם ברכבת

    כיצד אתה מכסה את האופניים ?

  6. חנן says:

    יש לי כיסוי מאוד נחמד, של ברומפטון, שהוא פתוח בצד אחד. כך שכשאתה שם אותו האופניים עוד מתגללגלים על הגלגלים שלהם, מה שמאוד נחמד ונח. אני אשים תמונות בשבועות הקרובים, של ממש בדיקה מסודרת של האופניים האלה, שלי ושל יוני שגם חי עם כאלה אופניים

  7. אסף says:

    בעצם, אתה נמנע מהצורך לסחוב את האופניים ומסוגל ל”גלגל” אותם.

    חבל שבדהון שלי, אין את האפשרות הזו (בגלל ההילוכים).

  8. איל says:

    חנן שלום
    מעניין לקרוא את שכתבת
    אני מעוניין לרכוש אופניים נוחות עם מתלים גם אחורי
    עם מנוע חזק שיוכל לעלות לכרמל ללא עזרה ?
    היכן ומה כדאי לרכוש
    תודה איל

  9. חנן says:

    הי איל,
    לעלות את הכרמל בלי עזרה לא תוכל עם מנוע שההספק הנומינאלי שלו הוא 250 וואט.
    לעומת זאת, לעלות עם דיווש קל, כמו שאני עושה תוכל.
    אני לא יודע להמליץ על קיטים שמתאימים יותר לעליות מאחרים, ואני חושב שהדבר העיקרי שאתה צריך לוודא, הוא שהבקר שאתה קונה כחלק מהקיט יודע לעבוד עם זרמים גבוהים לאורך זמן (המספר המדויק תלוי במערכת ובמתח של הסוללות שתבחר) כי בעליות הוא יעבוד הרבה זמן בהספק גבוה. כמו כן -קח סוללה גדולה – כי שוב, הטווח מתקצר כשנוסעים בעליות הרבה.
    אני חושב שכל קיט שהמלצתי עליו עד כה באתר הזה מתאים (ראה את הביקורות שלי, ואתה יכול להוסיף להם את ה-freedomebike הזה (הוא יכול לבוא על כל אופניים שתבחר – רק סוללה אחת לא תספיק לך, לפחות 2 כי הקיט הזה בא עם סוללות קטנות יחסית).

  10. אילון says:

    חנן שלום,
    אני רוכב על ברומפטון בת”א כבר שנתיים, ומעוניין להסב אותם לחשמליים באמצעות קיט בעל משקל קל, כגון זה של FreedomEbikes. אך מחירם (800$) מרתיע אותי.
    האם ידוע לך היכן ניתן להשיג קיט יד 2?
    או לחילופין, האם ידוע לך על קיט מתאים המוכר בחו”ל? (ע”מ שאוכל לרכוש אותו בזול ב- Ebay)
    תודה,
    אילון

  11. חנן says:

    יש לי חבר שקנה קיט שלהם יד שנייה, עם האופניים, הכל ביחד ב-6000 ש”ח לערך.
    אני מציע שתדבר איתם ותשאל אם הם מכירים כזה. אין לי רעיון אחר לצערי.

  12. אילון says:

    היי חנן,
    האם יש לדעתך יתרון לאופניים שיועדו להיות ממונעים מלכתחילה על פני הרכבת קיט?
    אם להיות יותר ספציפי, אני מתלבט בין ברומפטון + קיט של פרידום איבייקס לבין DNA BIKE.
    מטרת האופניים- לרכוב 3 ק”מ הלוך/חזור לרכבת, ולעתים להעלות את האופניים לרכבת.
    מה דעתך?

  13. חנן says:

    אין לי דיעה ספציפית על זה. אם ניתן לקפל את ה-DNA בנוחות ולגרור אותם בתוך הרכבת על הגלגלים (בלי להרים את המשקל) אז הם שווים ב”פונקציונליות” לברומפטון, ובפרוש יש יתרון באופניים שתוכננו כחשמליים. שני האפשרויות טובות.

  14. יורם says:

    חנן
    אתה יכול לתת לי שם וטלפון של מי שמתעסק עם הרכבת קיטים חשמליים על ברומפטון
    תודה יורם.

  15. חנן says:

    כנס לאתר של freedomebikes, וראה ביקורת שלי באתר.

  16. רותי says:

    שלום חנן

    רציתי לשאול אם זה ריאלי לסוע מחולון (קרית שרת) לת”א (עזריאלי) על אופניים חשמליות… מרחק נסיעה של 9 ק”מ… ואם כן, על איזה אופניים היית ממליץ לבחורה ששוקלת 50 ק”ג (אופניים מתקפלים כמובן)

  17. רותי says:

    וכמה זמן זה אמור לקחת פחות או יותר…

  18. יוני says:

    היי חנן
    האם ניתן לחשמל את הmontague?
    אני גר ביישוב שהמרחק ממנו לרכבת הוא 10 ק”מ
    הבעיה שחלק מהדרך מסוכנת לאופניים (כביש צר) ואני מוכרח לרדת לשביל שעובר ליד ולכן אני צריך אופני שטח מתקפלות חשמליות (הרבה דרישות יש לי:-))
    לאור כל זאת האופציה היחידה שיש לי זה לקנות montague ולחשמל אותן
    האם אפשרי ואיפה ניתן לעשות זאת? (אני יודע שבד”כ קיט חשמול מורכב על הגלגל הקדמי וב montague הוא אמור להתפרק)

    אשמח אם תוכל לחזור אלי למייל
    orenydh@gmail.com
    תודה רבה

    יוני

Leave a Reply

Your email address will not be published.