הקרנות חוזרות

שלשום התחלתי בטיפול בהקרנות לגידול המרכזי שלי – בבית השחי. זו הייתה הזדמנות להיזכר בעוד אספקט של אנרגיה, והמספרים שמכמתים אותה. כמה אנרגיה צריך כדי להרוג/להשפיע/להקטין גידול? כמה להרוג בן אדם? ואיך זה דומה לאנרגיה הדרושה להסיע מכונית 100 ק”מ או אנרגיה הנמצאת בסנדוויץ אבוקדו? אז מסתבר שלא צריך הרבה אנרגיה כדי להרוג גידולים עם קרינה ביחס לדברים האחרים שרשמתי כאן. היחידה בה משתמשים לכימות הקרינה הנספגת ברקמה חיה היא centigray. אני קיבלתי אתמול למשל 800 סנטיגריי אל הגידול שלי. זוהי יחידה שהיא מאית מיחידת Gy, שהיא בתורה J/kg . חסיפה ל-500 סנטיגריי בכל הגוף בפרק זמן קצר גורמת למוות בפחות משבועיים. אז אתם יכולים להבין שה-800 סנטיגריי שקיבלתי היום, ועוד 6*600 שאקבל בשבועיים-שלוש הקרובים הם לא דבר קטן בכלל. מכיוון שהם ממוקדים רק לאזור הגידול שבולט אצלי מבית השחי אפשר לפגוע רק בו ובמעט מאוד רקמה חיה (אך כמובן אי אפשר להמנע מפגיעה ברקמה חיה). ערך הוויקיפדיה משווה את האנרגיה הזו לצורות אנרגיה אחרות. וכשמסתכלים בזה מגלים פתאום תמונה אחרת – אם עד עכשיו 800 סנטיגריי נשמעו לכם הרבה, אז מה אם אומר לכם שזה האנרגיה הכימית שאצורה ב-32 מיליגרם סוכר לבן?! (עבור קרינה מספיקה להרוג מישהו במשקל 75 קילוגרם) וזה מספיק כדי להרוג אותנו כאמור (טוב – זה עסק ידוע שסוכר רע לבריאות). נושא אחר שהיה משעשע עבורי הוא משטחי הפחמן-אפוקסי היפייפיים עליהם שוכבים כשהמכונה מניחה אותי מתחת למקור הקרינה (או בכל CT). אני רגיל לפחמן-אפוקסי מעיסוקיי כטיסנאי, ותמיד מרשים לראות משטח מיוצר בקפידה, חלק, עם מירקם הבד השחור היפה הזה.

אגב, יחידה אחרת של קרינה שאולי ראיתם בעבר, עם הפרסומים סביב אסון פוקושימה וכדומה, היא ה-sievert. היחידה הזו מתארת את ההשפעה של הקרינה הנספגת על רקמה אנושית, לעומת ה-Gy שפשוט מתאר את הקרינה הנספגת. עבור הקרינה שאני ספגתי הערכים ב-Gy ו-sievert זהים. הבחור שעושה את xkcd עשה טבלה יפה שמשווה ערכים של sievert עבור מקורות קרינה שונים –

About חנן

טיסנאי (חופשיים) שעשה הסבה תחביבית לטורבינות רוח קטנות אחרי הצבא (2001). בוגר הפקולטה להנדסת אווירונאוטיקה וחלל בטכניון (2006), ומכון ויצמן (Msc אנרגיה סולארית וארוסולים 2010), עוסק ועסק בתחום אנרגיית הרוח (בונה טורבינות רוח מ-2001) , אנרגיה סולארית (PV ותרמית), אופניים חשמליים (עוסק בתחום מ-2005) ואנרגיות מתחדשות בכלל. נכון ל-2011 - עושה דוקטורט בטכניון, בנושא "מיקום אופטימאלי של טורבינות רוח באזור הררי".
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

One Response to הקרנות חוזרות

  1. Obligatory link to Robert Lustig’s “sugar, the bitter truth” lecture.

    https://www.youtube.com/watch?v=dBnniua6-oM

Leave a Reply

Your email address will not be published.