שנה ראשונה עם ה-EVT – עלויות וחוויות

איך יודעים שעברה שנה? טוב, פשוט התחלתי לשים לב שכבר לא יורד ביטוח מהויזה! נו, אז אחרי חודש בלי ביטוח, אני עכשיו הבעלים הגאה של ביטוח חקלאי לטוסטוס החשמלי שלי, שעלותו 1362 ש”ח לשנה. צריך עוד ללכת לבנק הדואר לשלם את זה, אבל פרה פרה.
זה מקטין בחצי את הוצאות הביטוח של השנה הבאה לעומת זאת (כ-2400 ש”ח). שאר ההוצאות – 350 ש”ח יישור מזלג, וחשמל – 3300 ק”מ נסיעה (די מעט לכל הדעות) כפול 4 קוט”ש ל-50 ק”מ לפי אקומוטורס, אבל אני מודד בעצמי את צריכת החשמל, ומחלק במה משמראה האודומטר, אז אני יכול לומר שהמספרים שמפרסמים אקומוטורס הם קצת גבוהים, ולמעשה הטוסטוס אפילו יותר נציל ממה שהם אומרים! אני מודד כ-3.3 קוט”ש ל-50 ק”מ. בכל מקרה, העלויות של החשמל זניחות. לפי המדידות שלי, עלות החשמל של הטוסטוס בשנה האחרונה היתה 120 ש”ח (218 קוט”ש לפי 0.55 ש”ח לקוט”ש). העלות האמיתית היא המצברים.
לא הייתי זקוק להחלפת מצברים בשנה האחרונה, אבל אני מרגיש את הקיבולת של הטוסטוס יורדת (אני חושב שהטווח המירבי הוא 45 ק”מ כרגע ולא 50) וסביר שאצתרך עד סוף השנה להחליף את 4 המצברים. ההחלפה תעשה בהדרגה, מצבר מצבר,הראשון סביר להניח בחודש הקרוב, כשכל מצבר עולה כ-400 ש”ח. זאת מכיוון שתמיד מצבר אחד נדפק יותר מכל השאר (כי המצברים בטור) וההתנגדות הפנימית שלו שעולה דופקת את כל החבורה ומקטינה את הטווח. ניתן להבחין בדפוק לפי המתח, ולהחליפו, ובכל לחזור לקיבולת המקורית. כלומר, אם אסע עוד 3300 ק”מ השנה, אז 6600 ק”מ יחולקו ב-1600 ש”ח עלות מצברים. אני יכול כמובן לעבור למצברי ליתיום, שטיפה יותר כלכליים ומגדילים את הטווח משמעותית ועלותם הראשונה היא 4000 ש”ח, אך אין לי צורך בכך כרגע.

סיכום עלויות שנה ראשונה:
נסיעה – 3300 ק”מ. חצי בהרכבה.
דלק – חשמל 120 ש”ח, מצברים 800 ש”ח. סכ”ה – 920 ש”ח
ביטוח – 2400 ש”ח (הופך ל-1362 ש”ח)
רישוי – 76 ש”ח
תיקונים – 350 ש”ח
עלות הטוסטוס – 10,000 ש”ח

About חנן

טיסנאי (חופשיים) שעשה הסבה תחביבית לטורבינות רוח קטנות אחרי הצבא (2001). בוגר הפקולטה להנדסת אווירונאוטיקה וחלל בטכניון (2006), ומכון ויצמן (Msc אנרגיה סולארית וארוסולים 2010), עוסק ועסק בתחום אנרגיית הרוח (בונה טורבינות רוח מ-2001) , אנרגיה סולארית (PV ותרמית), אופניים חשמליים (עוסק בתחום מ-2005) ואנרגיות מתחדשות בכלל. נכון ל-2011 - עושה דוקטורט בטכניון, בנושא "מיקום אופטימאלי של טורבינות רוח באזור הררי".
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

27 Responses to שנה ראשונה עם ה-EVT – עלויות וחוויות

  1. טוקבקיסט תל אביבי says:

    תכלס הדלק יצא לך קצת יותר יקר מקטנוע שעושה 20 קילומטר לליטר.
    אם נתחשב רק בכיס, היתרון היחיד של הקטנוע הזה הוא הביטוח המוזל..
    תוכל מעט להוזיל את עלויות הדלק אם תשתמש באנרגיה “אוף גרידית”.
    אז בעקרון אם נתעלם מהיתרון הסביבתי (והעובדה שאתה לא מריח כמו דלק אחרי כל נסיעה) אין לאדם הממוצע (שרוצה כלי פשוט עם יתרון כלכלי) כל יתרון בקניית קטנוע חשמלי.
    אל תבין לא נכון, אני ממש בעד ולדעתי כלי רכב אישיים חשמליים הם העתיד, אבל כל עוד התשתיות לא מספיק מפותחות זה פשוט יותר מידי מאמץ בשביל האדם הפשוט שרק רוצה להגיע מנקודה א’ לב’.
    בנוסף, אישית אני מעדיף אופניים (אולי עם מנוע עזר חשמלי כשזה יהיה חוקי (: )

  2. חנן says:

    20 ק”מ לליטר – 6 ש”ח לליטר נאמר? ומה עם תיקונים? עלות ממוצעת של תיקונים שנתית על טוסטוס סטנרטי? רק הדלק יוצא 0.3 ש”ח לק”מ. זה יוצא 990 ש”ח ל-3300 ק”מ – אצלי 920. דומה. אבל זה ללא ביטוח וכו. אם ניקח ביטוח עמו העלות שלי, ו-350 ש”ח תיקונים לשנה (בטח נמוך מדי) נקבל אותו דבר בערך – 1.15 ש”ח לק”מ.
    לשם השוואה חבר עם JoyRide 150 מצא שכולל תיקונים ביטוחים וכו יצא לו 1.2 ש”ח לק”מ על פני 3 שנים (36,000 ק”מ ב-3 שנים). בטוסטוס הזה המספר יוצא 1.13 ש”ח לק”מ. ועם הביטוח הזול יותר זה יצא (שנה הבאה נאמר, בהנחה שהתיקונים שיהיו יעלו 350 ש”ח) 0.82 אגורות לק”מ.

  3. חנן says:

    דרך אגב – אני מקווה שאני לא מקדים לספר, אבל במשרד התחבורה יושבים בחודשים האחרונים על נושא התקינה של אופניים חשמליים! על פי הבנתי יצאו תקנות בזמן הקרוב (חודש חודשיים). נחזיק אצבעות.

  4. JIK says:

    אצלי היה צורך ב 2 תיקונים , אחד שבר שלא נכלל באחריות (400 ש”ח )
    למזלי אני עדיין באחריות ( EMAX110 בן 6 חודשים) כך שהשני לא עלה לי,
    העלויות יוצאות דומות גם אצלי (אם כי אצלי הקילומטראג’ נמוך יותר )

    ויהיה לי תיקון פלסטיקים אחרי החורף (לא חיוני אבל אני אוהב אותו שלם ) ,

    ואגב מז”ט יום הולדת שמח לבן ה 1.

  5. חנן says:

    תודה JIK!
    אתה יודע, צריך לעשות אסיפה של בעלי כלי הרכב החשמליים בתל אביב. טוסטוסים ואופניים/סקוטרים וכדומה. לשלוח איזה מכתב לעיריה ולחולדאי ולהפציר בהם שייצרו לנו שקעים להטענה במקומות בילוי וקניות וכדומה. מה אתה אומר?

  6. JIK says:

    אני בעד ,
    היתה לי שיחה בכנס של עיר לכולנו עם כמה חברה על מה צריך,
    אני אישית לא מרגיש ממש צריך כי אני נוסע על כלי עם טווח רציני אבל הצורך בהחלט קיים,
    אולי לשלב בחניוני ערי החוף וכד’.
    אגב עיריית תל אביב קיבלה 5 כלים , צריך לברר מי וכד’ (גם לדואר ישראל יש עכשיו כלים לניסיון )

    זה אולי יצחיק אותך אבל מסיבות שלא קשורות אני אקבל מהעירייה בקרוב תו חניית נכה 🙂 , לטוסטוס
    (זמני אומנם , אבל עדיין )

  7. עופר says:

    גם לי יש את הכלי בגרסת הליטיום, חודש וחצי על הכביש.
    הוצאת החשמל עומדת על כ-30 קילו ואט ל-660 ק”מ (אני מעריך ולא מדייק כיוון שטעינה אחת בוצעה מחוץ לשעון וגם הספידומטר דרש תיקון פעמיים)

    בנוסף אני נוסע בעיקר (90%) במצב פאוור, ולא מרכיב אף אחד. מהירות נעה בין 60 קמ”ש ל-70 בירידה ממש חזקה ל-55 בעלייה קשה. נסיעה ממוצעת של 40 ק”מ ביום.

    שיא הטווח עמד על נסיעה של 57 ק”מ כאשר רק בשלב זה הוא התחיל להטריד עם צפצוף בנורות המתח.

    הביטוח לפחות בשנה הראשונה נכלל במחיר הכלי (14,500 על הכביש)

    בסה”כ – עומד בציפיות, קצת בעייתי בכבישים מהירים כמו 4 ו 5 אבל מסתדרים, לדעתי שווה להוסיף את הכסף לקניית גרסת הליטיום, אבל את זה נדע רק בעתיד. מה גם שאני מקווה שעוד מספר שנים יהיו כלים מספיק מהירים להתמודדדות עם איילון במחירים אפשריים.

  8. חנן says:

    יפה מאוד. זה כ-45 וואט שעה לק”מ. מראה שהמשקל הנמוך יותר משפיע מעט. ההטרדה ב-57 ק”מ היא של נורת החצי, או שכבר הכתומה נדלקת?
    אין ספק שאם הייתי יכול להחליף את הפאנל במד צריכה אמיתי, שעושה אינטגרציה לזרם שנמשך מהמצבר ולא סתם מד מתח זה היה משפר הרבה את חווית לוח המחוונים.

  9. עופר says:

    ערכתי נסיעה נוספת, והקרבתי עצמי למען הבדיקה.

    הנסיעה רק במצב פאוור, לאחר 54 ק”מ הנורה עברה לנורת החצי והתחילה להטריד בנורה הכתומה באקראי, לאחר שלושה ק”מ נוספים הנורה הירוקה עברה לכתומה באופן יותר תדיר, עד צפצוף כמעט קבוע, בק”מ השישים הוא עבר בין נורת החצי לנורה האדומה ובשלב זה הגעתי ליעדי.

    אני אנצל את ההזדמנות להעביר קצת ביקורת על היבואן ועל הכלי, בעיקר על איכות העבודה. במהלך חודש וחצי חוויתי כמות תקלות מרשימה. דבר ראשון – את הכלי קיבלתי עם טעינה למרחק של 10 ק”מ, ויעדי היה במרחק 12, את סוף הדרך העברתי במצב קורקינט בדחיפה עם הרגלים.

    בק”מ השישים נקרע כבל הספידומטר, ולאחר תיקון נקרע שוב בק”מ המאה ועשרים.
    אחרי נסיעה מצערת בגשם שוטף הכלי סרב להעביר בין מצבי פאוור ואקונומי, וכך נסעתי 20 ק”מ על כביש 4 במהירות 45 קמ”ש, כשהכלי כנראה התייבש חזר מצב הפאוור לעבודה ואני לא מזיז אותו משם יותר.

    אבל השיא היה היום, בנסיעה לא ממש מיוחדת בכביש 4 אני שומע פתאום בום וצפירות של מכוניות, אני עוצר אחרי כ-200 מטרים רק בכדי לגלות שהארגז עף מהקטנוע באמצע הנסיעה!!! מחר אני אבקר בפעם השלישית אצל אקו, בפעמים הקודמות היה יחס סביר ולא קיבלתי שום פיצוי על אובדן הזמן והטרחה (גם לא ביקשתי), נראה מה יקרה מחר.

  10. עופר says:

    ודבר ששכחתי, לפני שהייתי מחליף את הפאנל הקיים במד צריכה אמיתי הייתי מוסיף שני דברים שממש חסרים כרגע
    1. מד נסיעה הניתן לאיפוס (כמה ק”מ כבר נסעתי בטעינה היום?)
    2. שעון (טריויאלי)

  11. חנן says:

    מסכים לגמרי.
    לי היה פעם אחת בעיה של מעבר בין power ל-economy, בחודש הראשון של הבעלות על הכלי, וזה התברר כבעית חיבורים. לא קרה לי בגשם, אבל אני לא נוסע הרבה בגשם. מתי יוצרים את פורום בעלי הרכבים החשמליים בתל אביב?

  12. עופר says:

    אני בעד הפורום, פרט לעובדה השולית שאני לא גר בתל אביב.
    דבר שני, אני לא אמליץ לאף אחד על קטנוע חשמלי מאקו מוטורס, שרות מתחת לכל ביקורת, אחרי ביקור היום שבו הובהר לי שהלקוח טועה עם רמיזות גסות לכך שאיני דובר אמת.
    גם אם אני רוצה להיות ירוק ולקדם את האגנדה של עתיד ללא זיהום לילדי, עדיין המכשיר בינוני בסה”כ עם מגבלות קשות על מהירות ומרחק ופלסטיקה ומגעים ברמה נמוכה. כאשר מוסיפים לזה יבואן שהתנהגותו היא מתחת לכל ביקורת, התוצאה לא תשביע רצון.

    בקרוב, בבלוגי המפואר ובעמודי תגובות להודעות לעיתונות חסרות ערך של היבואן.

    דרך אגב, את נושא האקונומי לעומת פאוור הוא בכלל לא בדק כי “אם אי אפשר לראות את התקלה כרגע אי אפשר לבדוק אותה”, שיהיה.

    כשליבואן אחר תהיה אלטרנטיבה אמיתית, (ווקטריקס עוד לא שם – אבל בקרוב יהיה) אני אעבור.

  13. חנן says:

    מאוד לא מגניב שרמזו שאתה משקר. אני מקווה שתישרו את ההדורים, אם לא משום סיבה אחרת אז פשוט כי אין תמיכה ממשהו אחר. לי לא היתה כזו חוויה בכל מקרה.
    אין ספק שהפלסטיקים של ה-EVT ברמה נמוכה. כן, יש עוד מה לשפר שם.
    אתה יודע – ה-economy vs. power, זה ממש מזכיר סיפור של אפריים קישון. האחד שבו כל פעם שהוא מגיע למוסך התקלה נעלמת, וכל פעם שהוא יוצא מהמוסך היא חוזרת. בתור מישהו שמשחק עם טיסנים ואלקטרוניקה , באמת זו בעיה ידועה – כשאין תקלה, אין מה לפתור…

  14. אביטל מהצפון says:

    שמחתי לקרוא את הפוסט.אני עוקב כבר זמן רב אחרי חוויותיך בתחום ההנעה החשמלית.
    רציתי גם לרכוש EMAX או EVT כדי להגיע מכרמיאל לנהריה ובחזרה כל יום. לפי חישוב המרחק והנתונים שלך בפוסט אצטרך להחליף כל 4 חודשים מצברים וזה לא משתלם.
    דיברתי היום אם משה מאקו מוטורס והוא מסר לי שבפברואר הם יקבלו כלי סיני שמתאים למרחקים (אקוויולנטי לקטנוע 125) ואם הבדיקה שלו תשביע רצון אזי שיווקו יחל במרץ.כמו כן שוחחתי עם יבואן בשם חנניה מ ERIDER שאמר שהוא מקווה שתוך 4 חודשים,במקרה הטוב,יקבל אישור ממשרדי הממשלה והרגולטורים השונים להתחיל בשיווק של דגם שכבר משווק בארה”ב.ראו קישור
    http://eridermotors.com/ebikes2.htm
    נקווה לטוב.

  15. חנן says:

    אני מקווה מאוד. הוא סיפר שזה כלי שיגיע למעל 80 קמש וטווח של כ 70 קמ, ובעלות של כ-15000 . נשמע לא רע בכלל. 

  16. Pingback: The end of the road» חנן נסע ירוק

  17. מאיר says:

    יש לי מזה שנה וחצי שנה אופנוע חשמלי תלת גלגל של חב’ evt ק”מ3400 זקוק להחלפת מצבר , מעוניין למכור

  18. בידקו אתר זה לאופציה סולרית ל-EVT
    יורם

  19. מיכאל says:

    אם תוכל לענות על כמה שאלות מאוד אשמח.

    יש צורך להחליף את המצברים לפי הקילומטר שנוסעים או לפי התקופה?
    כלומר אם נסעתי השנה רק 1000 קילומטר עדיין אצטרך להחליף את המצבר בגלל שהוא עומד סתם?

    ולמה אמרת ששנה הבאה תחסוך בביטוח מ2400 ל1300?

    ביטוח חובה לשנה עולה 1300 לא?

  20. חנן says:

    את המצברים צריך להחליף לפי כמות הפעמים שפרקת/טענת אותם, ולפי עומק הפריקה והעוצמה של משיכת הזרם מהמצבר. אתה יכול לבדוק את batteryuniversity בשביל מידע מקיף על מצברי עופרת חומצה וליתיום.
    באופן כללי, אם מצברי עופרת חומצה (הגרסא הזולה יותר של ה-EVT) מחזיקים כ-300-500 טעינות. אם נסעת 1000 ק”מ, ומדובר באותם כמות של פריקות, אז הבטריה לא תסבול אותו דבר, וסביר שתוכל למשוך כך יותר לכיוון ה-500.
    מצבר שעומד סתם נפרק לאט לאט, אבל מצבר שנטען באופן קבוע, ולא נפרק הרבה (כמו שיקרה עבור 1000 ק”מ בשנה) אמור להחזיק עוד. כמו שאמרתי, זה מאוד תלוי איך תנהג במצבר. חשוב תמיד להטעין עופרת חומצה אחרי שנוסעים איתו, אפילו אם זה קצת.
    לגבי הביטוח – בשנה הראשונה שילמתי רגיל, 2400 ש”ח, ובשנה השניה שילמתי ביטוח חקלאי של 1300 ש”ח. זו הסיבה. בשנה הראשונה לא ידעתי שאני יכול לעשות את זה.

  21. יהודית1 says:

    מישהו יודע איך אפשר לבטח בביטוח חובה/רשות לאופניים חשמליים ?

    אני די משתגעת מהחיפוש אחרי הצעות ביטוח (חיפשתי באתר השוואת מחירים של משרד האוצר- יש ביטוחים לסגווי ואפילו לקלנועית אבל לא לאופניים עם מנוע עזר).

  22. פיניש says:

    יש בעיה חוזרת במטענים כאשר מטען עולה 1400 אחריי הנחה ולפי מיטב הבנתי אין או יותר נכון יש אחריות לכמה שעות
    בטלפון אמר אחריות חודש חודש וחצי
    במקום הוא אמר בחצי חיוך האחריות תופסת עד ליציאה מהמוסך. הוא חייך אני לא.
    במקום יש כמה אופנועים שלפי דבריו של ג.
    שוכבים שם כבר כמה חודשים בגלל בעיות מטען
    שבעלי הקטנועים לא החליטו אם כדאי לתקן אותם
    .

  23. חנן says:

    טוב
    אני מסכים מאוד עם הבעיה הזו.

    לא כתבתי פה כבר הרבה זמן על הטוסטוס שלי
    אך כרגע הוא במחסן כי אני בחול
    אבל הוא הושבת כמה שבועות לפני שטסתי בגלל בעיית מטען שהרגה את המצברים,
    בשילוב – יש לומר – עם חוסר הטענה שלי במשך כמה חודשים (עברתי למכון ויצמן למעונות ויצאתי מתל אביב אז כבר לא השתמשתי בו הרבה)

    יש הרבה לשפר בזה´ואני מסכים לגמרי שהחצי חיוך די מזעזעץץץ

  24. יוזרית says:

    גם לי יש מזה כשנה וחצי emax110, והשבוע (בנוסף לשפעת) הלך לי המטען… שוקלת בחיוב לעבור לטוסטוס 125 סמ”ק על דלק, פשוט כי אני כבר לא גה בקומה ראשונה וכל עניין ההטענה הפך להיות מסורבל..
    בל מקרה – אם יש למישהו במקרה מטען שהוא לא משתמש בו כי הכלי שלו מושבת אני אשמח לרכוש אותו במחיר הגיוני…

  25. יהודה says:

    ואוו עד שקראתי את הפוסט הזה ואת התגובות שקלתי בחיוב לעשות רשיון לקטנוע ולרכוש כזה.
    לשימוש סטודנט (מכללה בית מכללה בית מכללה בית מכללה…)
    אבל זה מרגיש כאליו העלויות לא ממש נמוכות…

    יש מישהו שכן יכול לשכנע אותי לקנות קטנוע חשמלי? (אני לא מדבר על הבחור למעלה שרוצה למכור)

  26. פיניש says:

    יהודה יהודה יהודה…מאיפה להתחיל?מהתחלה?מהאמצע?מהסוף?
    הסוף זה שבחודש הבא הקטנוע חוגג שנתיים כאנדרטה…
    איזה אנדרטה בטח שואל…
    אנדרטה לאיש הירוק שחשב שעדיף חשמל שנקי יותר מדלק…
    אנדרטה לאיש הכלכלי שחשב שיקר יותר משתלם לטווח הקצר והארוך וייצא זול יותר…
    אנדרטה לסוחר שיודע להביא xxx ולמכור לאנשים בתור זהב…
    אנדרטה למחיר הדלק…
    ההתחלה המטען שהפסיק להטעין המחיר של המטען 1400 ושלא היה קיים במלאי ולכן היה צריך
    להזמין כי במשלוח הראשון הכל הוזמן אז להמתין למשלוח החדש…שילמתי המתנתי חיברתי לחשמל
    והגענו לאמצע…
    לא זוכר בדיוק את מצב המנורות של המטען והקטנוע אבל אחרי הטעינה
    הגעתי עד סוף הרחוב….
    לאחר בירור שאומר לפרק מצברים ולקחת לבדיקה פשוטה
    בשביל לגלות מצבר לא תקין…
    שנהרס מהמטען הקודם שנדפק?מהזמן שהמצברים לא הוטענו?או שסיים את החיים בדיוק כשהגיע המטען החדש…
    ועוד מצבר אחד במצב לא טוב…
    שורה תחתונה…קניתי קטנוע באלף מאתיים…עלויות ביטוח דלק שמן…
    יש רכב במשפחה כשצריך…הקטנוע שימש ליום יום עבודה לימודים חברים…
    היה שווה כל שקל
    לפני שלוש חודש נדפק לו האגזוז מהמדרכה וכיום הוא גם אנדרטה…
    לסיכום מצטער על האורך של התגובה…אני רואה בזה סוג של אנדרטה נוספת לתפארת ניסיון מפואר ומפלה גדולה…רציתי לרשום ושלא יעבדו עליכם אבל בסוף כל אחד עובד על עצמו ושומע ולוקח את הדברים שמתאים לו…כן יכול להיות שבמקרה קרה לי מה שקרה אם זה מתאים לתפיסה שלך אם לקנות…או שלא…
    כרגע על אופניים שנהנה מהם…ובימים הקרובים אולי נקנה אופניים חשמליות בגלל הקיץ…

  27. יהודה says:

    תודה פיניש על המידע…
    לצערי כרמיאל היא לא עיר שניתן להתנהל בה בעזרת אופניים.
    וכנראה אווץר על הקטנוע החשמלי… בינתיים

Leave a Reply

Your email address will not be published.